Bästa tipsen från året som gått

7 december, 2020

Snart närmar sig helgerna med den efterlängtade ledigheten. Men jul- och nyårsfirandet kommer inte att se ut som det brukar i år. Året som gått har skänkt oss många utmaningar och vi kan inte annat än att hoppfullt se fram emot nästa år – om än med viss tillförsikt.

Under 2020 har vi samlat på oss en massa bra tips och idéer för det ”nya normala” och vi tänkte fylla årets sista blogginlägg med fem av de mest effektiva tipsen för välmående från året som gått.

Fem bästa tipsen för ditt välmående från året som gått.

Se till att få mycket sömn.
För att vi ska få återhämtning behöver vi ta fokus från sådant som oroar och stressar oss och sömn är en av många nödvändiga aktiviteter som ger oss återhämtning från fysisk och psykisk stress. Att vila mer än vanligt är bra i stressiga tider.
Läs inlägget här: Stress i kristider och vad du kan göra. 

Byt ”arbetsplats” varannan timma där hemma.
När vi jobbar hemifrån är det viktigt att tänka på ergonomin då vi ofta inte har samma ergonomiska möjligheter där som på kontoret. Ett bra tips för att inte överbelasta kroppen genom att sitta i en ställning för länge är därför att byta plats regelbundet – från soffan, till skrivbordet, sedan stående vid köksbänken och tillbaka till fåtöljen. Tänk också på att stretcha regelbundet för att mjuka upp ansträngda muskler.
Läs inlägget här: Viktiga stretchövningar när du jobbar hemifrån.

Unna dig extra trivsel i vardagen.
Nu under de mörka vintermånaderna behöver vi tänka extra mycket på att mysa in oss hemma och unna oss sådant som både kropp och själ mår bra av. Att ta tid för sig själv ger extra trivsel även under de gråaste dagarna. Satsa till exempel på ett varmt bubbelbad, en givande yogastund eller varför inte lite skön egenmassage?
Läs inlägget här: Tips för att må bra i höstmörkret.

Börja dagen i stillhet.
Att starta dagen med några djupa andetag och en mindfulnessövning kan påverka humöret positivt under resten av dagen. Det kan räcka med att gå upp fem minuter tidigare och göra en andningsövning. Till exempel kan du sätta dig bekvämt och andas djupt ned i magen under fem minuter samtidigt som du fokuserar på dina andetag och din omgivning här och nu.
Läs inlägget här: Tips på bra rutiner efter semestern.

Logga ut – från sociala medier, mejlen och inkommande samtal.
När vi är uppkopplade och inne på sociala medier är vi inte närvarande i oss själva i nuet utan i stället går hjärnan på högvarv och söker kick efter kick. Därför kan det vara svårt att låta bli mobilen – den blir en beroendeframkallande källa till nyheter och kickar. Så prova att sätta upp konkreta mål för hur du ska hantera ditt skrollande och på vilka tider du ska lägga i från dig mobilen.
Läs inlägget här: Tips på aktiviteter för en givande hemester.

Vi vill önska dig en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

Läs även: Fem sätt att komma ned i varv i jul.

Läs även: 10 tips för en stressfri jul.


Få offert direkt på företagsmassage nedan och räkna ut er månadskostnad.

 



 

Läs mer om klassisk massage HÄR.

Vi har över 10 års erfarenhet av företagsmassage och är en helhetsleverantör av massage på arbetsplatser i hela landet.