Tips på bra rutiner efter semestern

1 augusti, 2020

Hur var din semester? Blev det hemester i år som för många andra? Vi hoppas att du haft en bra sommarledighet hur som helst och nu vill vi tipsa om några vardagsrutiner som kan vara bra att tänka på för att må så bra som möjligt i höst.

Rutiner för ditt välbefinnande:

Ta ordentliga pauser
Att ta pauser under dagen är något vi verkligen vurmar för eftersom det är så viktigt för vår stressnivå. Forskning visar till och med att en ständig uppkoppling kan påverka vår personlighet. Hur många pauser vi tar har också en avgörande betydelse för hur vi trivs på arbetet. Så om vi vill värna om vår mentala hälsa och välbefinnandet på jobbet så behöver vi ha rutiner för hur många pauser vi tar per dag. Vårt tips är att ta en ordentlig paus på förmiddagen och en på eftermiddagen där man tar en kopp kaffe eller kortare promenad och lägger bort mobilen. Läs mer HÄR: Konsten att ta en paus.

Rör på dig under arbetsdagen
Oavsett om du arbetar hemifrån eller på ett kontor är det viktigt att röra på kroppen då och då under dagen för att slippa besvär så som musarm, ont i nacken eller ryggen. Det kan räcka med att göra några stretchövningar en gång om dagen så kommer du att märka stor skillnad. Och du kan göra dem enkelt på stolen du redan sitter i. HÄR listar vi tre stretchövningar för ditt välbefinnande.

Börja dagen i stillhet
Om du har möjlighet så kan en liten mindfulnessövning på morgonen innan dagen börjar göra underverk för ditt fokus och dagens stressnivå. Det kan räcka med att gå upp fem minuter tidigare och göra en andningsövning. Till exempel kan du sätta dig bekvämt och andas djupt ned i magen under fem minuter samtidigt som du fokuserar på dina andetag och din omgivning här och nu. Med lite övning blir det lättare att inte fastna i de tankar som dyker upp. Det här är även en bra pausövning som du kan göra när som helst under dagen för att stressa ned och må bra. Läs mer om att stressa ned HÄR.

Skapa en massagerutin
Vi arbetar med massage. Därför vet vi hur stor påverkan det har på människors hälsa. Massage har en dokumenterat positiv effekt på vårt välbefinnande – både på kort- och lång sikt. Vanliga åkommor som massage kan hjälpa mot är bland annat ont i rygg och nacke, musarm, stelhet, muskelspänningar, högt blodtryck och stress. Dessutom är det en skön och avslappnande paus i vardagen. Mänsklig beröring påverkar våra må bra-hormoner vilket medför att man kan känna sig både lugn och pigg efter en behandling. Tänk på att du ska vara helt frisk när du går på massage och att det är viktigt att kommunicera med massören om dina behov när du är på plats. Läs mer om vad du kan tänka på innan du går på massage HÄR.

Vi önskar dig en bra start på hösten!


Vi har över 10 års erfarenhet av företagsmassage och är en helhetsleverantör av massage på arbetsplatser i hela landet.

 



 

Läs mer om klassisk massage HÄR.