Tips för att må bra i höstmörkret

2 november, 2020

November är månaden som många av oss förknippar med regn, rusk och mörker. Att vi dragit tillbaka klockan till vintertid och att mörkret faller ännu tidigare om kvällarna är för många ett steg i fel riktning när det gäller vårt välbefinnande. Så i frånvaron av värmen och ljuset som solen skänkte oss i somras behöver vi tänka lite extra på hur vi tar hand om oss under de mörka månaderna. Vi listar fyra saker du kan göra för att må bra i höstmörkret.

Ta promenader mitt på dagen
Att ta till vara på det ljus som finns genom dagliga promenader är viktigt för att kroppen ska komma in i rätt dygnsrytm och för att vi ska komma ned i varv på kvällen och somna på natten. När vi är utomhus får vi flera gånger mer ljus än om vi är inomhus så ta till vara på lunchrasten och ge dig ut en stund mitt på dagen när det är som ljusast. Det är bra för både sömnen, hälsan och immunförsvaret.

Unna dig extra trivsel i vardagen
Under sommarhalvåret kan det vara tillräckligt att bara gå ut en stund i värmen för att njuta av nuet. Men när det regnar och blåser ute en kall novemberdag kan vi behöva anstränga oss lite mer för att få den där vardagsnjutningen. Så unna dig den där extra sköna stunden hemma nu i november – varför inte ta ett härligt bubbelbad, göra ett lugnt yogapass eller lite egenmassage? Alla sådana stunder du unnar dig påverkar ditt välbefinnande positivt då det är rogivande egentid och något skönt som kroppen mår bra av.

Skapa höst-mys
Att skapa höstiga och mysiga traditioner tycker vi är kul och givande! Saker som man kanske inte gör under sommaren men som passar än bättre i höstrusket är till exempel att tända levande ljus på morgonen till frukosten, att boka in en mysig kvällsfika, att mysa in sig i soffan med en varm filt och en kopp te innan läggdags eller att pyssla om hemmet och göra lite extra fint i dessa tider.

Varva ned ännu mer
Att hösten kan vara nog så stressande är det många som vet och särskilt när det börjar närma sig december och mycket ska hinnas klart innan jul. Då är det extra viktigt att stressa ned och slappna av så att vi kan må bra trots mörka höstmånader. Bra tips för att varva ned ännu mer är att göra något aktivt som tar fokus från mobilen in i nuet, till exempel att läsa en god bok, att baka eller att lägga pussel. Och är det inte hög tid börja lära sig handarbete? Att sticka, brodera och att tälja är alla stressreducerande och kreativa trender! 

Vi önskar dig en extra mysig november!


Vi har över 10 års erfarenhet av företagsmassage och är en helhetsleverantör av massage på arbetsplatser i hela landet.

 



 

Läs mer om klassisk massage HÄR.