Egenmassage

Om du sitter mycket framför datorn eller har andra typer av monotona arbetsställningar kan du lätt bli stel och överansträngd i de muskler du tenderar att överanvända. Massage, stretching och att röra på sig kan lindra och förebygga stelheten och smärtan. Även om du går på regelbunden massage och tränar kan det också vara skönt att göra egna övningar med både stretching och egenmassage. Här är några utvalda tips på egenmassage med boll.

Nackmassage

Ställ dig mot en vägg och håll bollen mellan väggen och nackens ena sida. Du kan antingen stå still och låta trycket från bollen släppa på spänningar i muskeln eller så kan du röra dig upp och ned så att bollen rullar längs med nackmuskeln.

Den här massagen släpper på spänningar och är skön om du t ex har spänningshuvudvärk.

Massage skulderblad

Ställ dig mot en vägg och håll bollen mellan väggen och muskeln på insidan av skulderbladet. Stå still och behåll tryck på en öm punkt eller rör dig upp och ned för att massera längs med muskeln. Den här massagen lindrar spänningar och smärta i bröstryggen.

Bröstmuskelmassage

Ställ dig mot en vägg och håll bollen mellan väggen och bröstmuskeln. Stå still och behåll tryck på en öm punkt eller rör dig i cirkelrörelser för att mjuka upp hela bröstmuskeln.
Den här massagen är bra om du sitter mkt vid datorn och har korta bröstmuskler, då den lindrar spänningar och slappnar av muskeln.

Fotmassage

Lägg en boll på golvet och massera fotsulan med hjälp av cirkelrörelser eller fram och tillbaka. Den här massagen är skön och avslappnande för fötter som går i skor hela dagarna eftersom det lätt kan bildas spänningar i trampdynor och hälen.