Så stänger du av kroppens stresspåslag, del 3

12 april, 2018

I vårt förra inlägg som handlade om hur man stänger av kroppens stresspåslag tipsade vi om enkel och effektiv andningsövning som gör stor skillnad efter bara någon minut. Läs del 2 HÄR.

I detta inlägg som är del 3 vill vi ge dig ett nytt tips på en aktivitet som forskning har visat sänker stresshormonerna och ökar vårt välbefinnande. Det är dessutom något som passar extra bra nu när skogen snart kommer att fyllas av ljusgröna blad, knoppar och vitsippor.

Vad många av oss vet är att kroppen behöver balans mellan stress och återhämtning. Däremot känner många av oss att vi lever ett så pass stressat och/eller pressat liv att denna balans inte händer av sig själv. Vi måste alltså aktivt stanna upp och faktiskt ta oss tid för själva återhämtningen.

Det är när vi inte har tid att pausa som vi behöver det som mest.

Som vi skrev i våra föregående inlägg är knepet att planera in aktiviteter och övningar som automatiskt medför att kroppen uppfattar att ”faran” är över och på så sätt stänger av stresspåslaget. Det här är aktiviteter som gör dig avslappnad och helt medveten i nuet vilket innebär att du inte tänker på det som oroar eller stressar dig.

Tips nr 3:

Ta en promenad i naturen.

Att promenera är bra på många sätt. Vi får motion, frisk luft, ökad blodcirkulation och många tar till denna aktivitet för att ”rensa skallen” – vi får tid att reflektera och få perspektiv. 

Men att vistas i naturen är flera snäpp bättre än att bara ta en promenad i stan. Forskning visar nämligen att vi verkligen njuter av att vara i naturen på många plan. Stresshormonerna sjunker och kroppen går in i återhämtning. Forskning visar även att kontakt med naturen leder det till bättre hälsa över lag och kan skydda oss från en rad vanliga hälsoproblem och sjukdomar.


Promenad i naturen. Så gör du:

Hitta en skog, park eller en väg förbi ett skogsområde. Promenera i långsam takt utan att ha hörlurar på så du hör skogens sus och fåglarnas kvitter. Försök att bara låta tankarna komma och gå som de vill och fokusera på vad dina sinnen tar in. Lyssna, titta, känn marken under dina fötter och vinden mot din hud. Dofta.

För att få in en promenad i naturen så ofta som möjligt kan du ta till flera små knep:

Gå ut i en park på lunchen om du har långt till skogen.

Ta en omväg på väg till eller från jobbet genom en park eller skogsområde.

Varva ned efter träning genom en kort och lugn promenad i skogen och avsluta med stretchövningar.

Gör vandring i naturen till ett nöje – gå ut och plocka bär eller svamp. Ta med matsäck och ha picknick ute i naturen.

Fler fördelar med att vistas i naturen förutom minskad stress:
Blodtryck och puls sjunker
Vi känner mindre aggression
Positiva tankar ökar
Kreativiteten ökar
Smärta lindras
Koncentrationsförmågan ökar
Sömnen påverkas positivt


Källor och länkar
Frontiers in Psychology
Prevent


Hälsoresurs syfte är att vara en positiv kraft för mer energi och bättre balans i vardagen.
Vi möjliggör hälsa genom klassisk massage på företag och mottagningar i hela landet.