Ont i nacken och vad man kan göra

2 maj, 2019

Att ha ont i nacken är tyvärr ett allt vanligare problem och de främsta orsakerna är bland annat stress och att sitta stilla framför datorn.

I den här bloggartikeln skriver vi om vad du kan göra åt smärta eller stelhet i nacken och hur du kan förebygga problemen. Läs även: vår tidigare artikel där vi berättar om de vanligaste orsakerna till att man får ont i nacken.

Det finns många orsaker till att man får ont i nacken och många olika sätt att behandla och att förebygga. Att gå till en massageterapeut är ett sätt att få reda på om det sitter i musklerna och för att få en behandling som ökar blodtillförseln och mjukar upp.

En aktiv livsstil med motion och avslappnande aktiviteter både förebygger och kan även göra att problemen försvinner. Och även om man har en stillasittande livsstil framför datorn finns det mycket man kan göra själv med små medel.

Massage och enkla övningar

Sören Jarneståhl som har en mottagning på Rosengatan i Göteborg och är ansluten till Hälsoresurs rekommenderar både massage, träning och olika enkla övningar:

”Om man har muskelknutor som gör ont och trycker på nerverna är massage jättebra för då får man igång cirkulationen i musklerna och ”retar” knutorna så de läker. Om jag trycker på en muskelknuta gör det ont och då vill kroppen öka blodtillförseln i det området. Immunförsvar sätts igång och knutan kan läka med tiden.”

 

”Sedan behöver man göra eget arbete. Rörelserna är enkla men den som har problem måste göra dem. Man måste ta sig tid. ”

 

”Jag rekommenderar mina kunder att förutom att röra på sig mer, att göra små enkla övningar som att röra huvudet – nicka, titta åt sidorna, örat mot axeln, rulla axlarna. Det viktigaste är att det blir av.”

”Om man sitter vid datorn behöver man byta miljö, gärna en gång per timma några minuter. Jag kan också rekommendera yoga”, fortsätter Sören Jarneståhl.

Övning: Flygande hunden

Karina Gustafson som är ansluten till Hälsoresurs med sin mottagning på Mårtenstorget i Lund tipsar om en enkel men bra övning:

”I pauserna mellan mina massagekunder gör jag själv den här övningen. Stå på alla fyra med rak rygg och titta ned i golvet. Dra in magen som stöd. Lyft och sträck ut motsatt arm och ben samtidigt så att du står kvar på den andra armen och benet. Sträck på armen och benet ordentligt så de är parallella med golvet. Sätt sedan ner armen och benet igen och ta nästa motsatspar. Gör den ett par minuter då och då.”

Avslappning

Eftersom problem med nacken kan ha sin orsak i stress och oro behöver man också se över sin livssituation och se till att man får återhämtning och tar pauser i vardagen. Massage kan både fungera som behandling för att mjuka upp muskler och det fungerar dessutom förebyggande och lindrar stress. Man kan också se till att göra avslappningsövningar som vi tipsar om här: ”Så stänger du av kroppens stresspåslag”.

Vad man kan göra, sammanfattningsvis

Ta pauser, stressa ned, motionera och gör enkla övningar för att få igång musklerna runt nacke och axlar. Gå på massage för att behandla när du fått problem eller i förebyggande och avstressande syfte.

Hälsoresurs erbjuder massage på företag och mottagningar i hela landet. Läs mer HÄR.

Källor:
Karina Gustafson, ansluten med sin mottagning hos oss på Hälsoresurs.
Sören Jarneståhl, ansluten med sin mottagning hos oss på Hälsoresurs.
https://www.1177.se/