Gå kundens väg som massör

Gå kundens väg

När du driver eget företag är det ofta prat om att gå kundens väg. Det är lätt hänt att blicka inifrån sin egen verksamhet och ut och kanske glömmer du då några steg på vägen i att skapa en enkel och tydlig köpresa och upplevelse för din kund. I detta blogginlägg vill vi tipsa om några saker som kan vara bra att dubbelkolla när du jobbar som massör.

Tänk på att:

  • Ha tydliga skyltar & vägbeskrivning
  • Gå igenom förväntningar
  • Skicka bokningsbekräftelse
  • Vissa som kommer till dig är ovana kunder
  • Ha uppdaterad information
  • Gör det enkelt för köp
  • Påminnelsesms

Ha tydliga skyltar & vägbeskrivning

Är det svårt att hitta till din mottagning? Eller finns det kanske flera terapeuter/verksamheter i samma hus? Är ingången på baksidan av huset? Var noga med att sätta upp tydliga skyltar för var du finns. Tänk också på att skriva ut en vägbeskrivning både online och i en eventuell bokningsbekräftelse.

Gå igenom förväntningar

Sätt av några minuter innan behandlingen börjar och stäm av med din kund vad hen har för problem och önskemål. Finns det några särskilda förväntningar inför massagen? Var tydlig med kunden om hur du kommer lägga upp behandlingen så det inte blir några missförstånd. Kommunicera vad du kan hjälpa till med och var gränsen går.

Skicka bokningsbekräftelse

Många kunder efterfrågar en bokningsbekräftelse. Flera digitala bokningssystem erbjuder gratis bokningsbekräftelser via mejl. Det visar en tydlighet i att bokningen gått igenom. I en bokningsbekräftelse kan du också skriva ut din avbokningspolicy och skicka med annan viktig information inför behandlingen som till exempel eventuell portkod. Har du inget digitalt bokningssystem, kan det ändå vara bra att skicka ut ett sms till kunden med information om bokningen.

Vissa som kommer till dig är ovana kunder

Tänk på att alla kunder inte är vana vid att gå på massage. Var därför tydlig med vad som kommer hända, vad kunden ska ta av sig och hur den ska lägga sig på bänken. Gå gärna ut ur rummet när kunden byter om. Det kan också vara bra att erbjuda ett glas vatten efter behandlingen och varna kunden för att inte ställa sig upp för fort efter att behandlingen är klar.

Ha uppdaterad information

Se till så din information är uppdaterad på din hemsida och dina sociala plattformar och ta bort ”nyheter” som inte är nya längre. Säkerställ också så inga gamla årtal är utskrivna. Om exempelvis information från 2019 ligger uppe på din hemsida eller digitala bokningskalender, finns risken att kunden tror att du inte längre är igång med din massageverksamhet.

Gör det enkelt för köp

Gör det enkelt för kunden att köpa dina tjänster. Kan du erbjuda olika betalningslösningar? Swish är ofta enkelt för de flesta att använda. Är du med på portalerna och kan erbjuda köp via friskvård där? Har du ett digitalt bokningssystem som du kan koppla till exempelvis Klarna? Hitta olika lösningar för att förenkla köpprocessen hos din kund.

Påminnelsesms

Det kan vara bra att skicka ut ett påminnelsesms någon dag innan behandlingen ska ske. Det visar din välvilja och du uppfattas återigen som tydlig och seriös. Ett påminnelsesms kan vara bra att skicka med lite marginal innan sista stund för avbokning, så kunden får möjlighet att avboka om hen fått förhinder.

Vill du ha fler massagekunder till din mottagning? Fyll då i en intresseanmälan på vår hemsida, så kommer någon av oss kontakta dig för att berätta mer om våra samarbeten. Vi har samarbeten med över 350 massörer i hela Sverige, där vi skickar våra kunder till deras mottagningar. Läs mer om att bli en del av Hälsoresurs här.

Varför är tydliga skyltar och vägbeskrivningar viktiga?

Tydliga skyltar och vägbeskrivningar gör det enkelt för kunder att hitta till din mottagning, särskilt om det finns flera terapeuter i samma byggnad eller om ingången är svår att hitta. Detta minskar risken för förseningar och förvirring.

Hur kan jag gå igenom kundens förväntningar innan behandlingen?

Ta några minuter innan behandlingen för att prata med kunden om deras problem och önskemål. Var tydlig med hur du planerar att genomföra behandlingen och vad kunden kan förvänta sig, för att undvika missförstånd.

Varför är det viktigt att skicka en bokningsbekräftelse?

En bokningsbekräftelse visar att bokningen har gått igenom och ger kunden viktig information som avbokningspolicy och eventuell portkod. Det ökar tydligheten och minskar risken för missförstånd.

Hur kan jag göra det enklare för ovana kunder?

Förklara tydligt vad som kommer att hända under behandlingen, vad kunden ska ta av sig och hur de ska lägga sig på bänken. Gå ut ur rummet när kunden byter om och erbjud ett glas vatten efter behandlingen. Varna kunden för att resa sig upp för snabbt.

Hur kan jag göra köpprocessen enklare för kunden?

Erbjud olika betalningslösningar som Swish och digitala bokningssystem som kan kopplas till betalningstjänster som Klarna. Delta i friskvårdsportaler för att erbjuda köp via friskvård och underlätta bokningar.

Varför är påminnelse-sms viktiga?

Påminnelse-sms visar din välvilja och att du är tydlig och seriös. De påminner kunden om den kommande behandlingen och ger dem möjlighet att avboka i tid om de fått förhinder.

Vad ska jag inkludera i en bokningsbekräftelse?

Inkludera information om bokningen, avbokningspolicy, portkod om nödvändigt, och annan relevant information som kunden behöver veta inför sitt besök.



Relaterade inlägg