Stress – vad det är och hur du tar dig genom det

13 oktober, 2022

Hösten är en period där många av oss känner extra stress. I det här blogginlägget förklarar hälsovetare Tove Risling, vad som händer i kroppen när vi känner oss stressade, hur du känner igen om du är stressad, och ger tips på hur du kan ta dig ur en stressig period.

Stresspåslag är en del av vår fantastiska kropps överlevnadsstrategi. Vi kan känna stress när vi är i en situation som kräver något extra av oss – när vi känner press. Stresspåslag hjälper oss att prestera och så länge vi inte känner stress över för lång tid, är det inte farligt. Det som händer i kroppen är att det sympatiska nervsystemet aktiveras och stresshormoner skickas från binjuren ut i blodet. Pulsen & blodtrycket höjs och våra muskler och hjärna får energi att agera. Så länge vi får återhämta oss mellan varven, klarar våra kroppar ett högt tempo och tuffa utmaningar – under en kort period. Problem uppstår när vi känner press över längre tid, som när vi är stressade flera månader eller år i sträck.

Vet du om när du är stressad? Några vanliga symptom på stress är sömnstörningar, trötthet, ont i magen, huvudvärk, yrsel och tryck över bröstet. Du kan också uppleva sämre koncentrationsförmåga och minne, samt ha svårare att strukturera din tillvaro. Humöret kan bli labilt och du kan uppleva mer oro, ångest och nedstämdhet än vanligt.  

Hur du tar dig ur en stressfylld period: Vi är individer som trivs med olika tempon och aktiviteter. Lär känna dig själv och se till att det finns utrymme för lustfyllda aktiviteter, återhämtning och sömn. När vi känner oss harmoniska, avslappnade och glada, aktiveras vårt parasympatiska nervsystem och kroppen ställer om till att fokusera på matsmältning, återuppbyggnad och läkning.

Lyssna inåt och identifiera vad som gör dig stressad. Vi är alla olika – det som upplevs som stressande för någon kan ge energi för en annan. Kanske upplever du en tidsbrist i vardagen, att du är i ett ekorrhjul som snurrar på? Finns det energitjuvar som är återkommande, exempelvis konflikter på arbetsplatsen eller i relationen? Är du inte där du vill vara i livet, kanske känns dina drömmar långt borta? Bli medveten om hur du fungerar och vad som triggar dig.

Definiera vad som ger dig energi, vad som gör dig glad och harmonisk. Tänk efter, när är du helt avslappnad? Var kan du vara helt dig själv? När och med vem skrattar du helt ohämmat? Finns det någon aktivitet som ger dig energi eller harmoni? Notera vilka individer, situationer, platser och aktiviteter som ger dig energi och återhämtning.

Gör en personlig plan. Reflektera över om du kan förändra läget. Kan du minska exponeringen av det som stressar dig? Kan du tänka annorlunda kring den stressande situationen? Hur kan du göra plats för det som fyller på din energi, glädje och harmoni? Gör en plan med mål och delmål. Ta fram kalendern och planera in aktiviteterna eller ”o-bokningsbar tid” om det är vad du mår bra av.

Några tips på aktiviteter för att dämpa stressen i ditt liv kan exempelvis vara att testa yoga, chi gong, mindfulness, meditation eller massage.

Ett hälsosamt och balanserat liv gör dig oftast mer stresstålig. Regelbunden motion, bra matvanor, god sömn, vistelse i natur och kvalitetstid med vänner, familj och husdjur, gör att du lättare hanterar situationer där du känner stress. Läs mer om det i våra övriga blogginlägg.

Om du upplever att din personal är stressad, kan vi hjälpa dig att erbjuda dem massage som förmån. På din arbetsplats eller på någon av våra 300 mottagningar. Massage har många olika positiva effekter där stressreducering är en av dem.