Integritetspolicy Hälsoresurs i Sverige AB
Hälsoresurs i Sverige AB (Hälsoresurs), med organisationsnummer 556726–3628 och adressen Surbrunnsgatan 6, 411 19 Göteborg, åtar sig att skydda och respektera din integritet och att följa alla tillämpliga lagar och regler, inklusive EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679), GDPR (General Data Protection Regulation). I denna policy förklarar vi hur och varför Hälsoresurs behandlar dina personuppgifter i rollen som personuppgiftsansvarig.
Om du har frågor eller kommentarer om vår integritetspolicy, eller om du vill utöva dina rättigheter enligt GDPR, vänligen kontakta oss på gdpr@halsoresurs.se, 031-19 92 28 eller via postadressen ovan.
1. Dina rättigheter
Enligt GDPR har du rätt till kontroll över dina egna personuppgifter och att få information från oss om hur vi behandlar uppgifter om dig. Nedan kan du läsa om dina rättigheter.
- Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. Radering kan bli aktuellt t.ex. för personuppgifter som inte längre är nödvändiga att behandla eller behålla för det ändamål för vilket de blev insamlade eller för personuppgifter som behandlats med stöd av ditt samtycke om du väljer att återkalla samtycket. Under vissa omständigheter har vi inte möjlighet att radera dina personuppgifter, t.ex. när dina personuppgifter behövs för att vi ska kunna fullgöra en skyldighet enligt lag, om de fortfarande är nödvändiga att behandla för det ändamål för vilket de blev insamlade eller om vårt intresse av att fortsätta behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade.
- Rätt till rättelse
Om du anser att dina personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få dem rättade eller kompletterade.
- Rätt att ta del av dina uppgifter
Du har rätt att få bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och, i sådana fall, få tillgång till dessa samt information om behandlingen. Detta sker genom att du begär ett s.k. registerutdrag.
- Rätt till information
Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi gör det genom denna policy och genom att svara på frågor från dig.
- Rätt till begränsning
Om du tycker att uppgifterna vi har om dig inte är korrekta, att vår behandling strider mot lag eller att vi inte behöver uppgifterna för ett specifikt syfte har du rätt att begära att vi begränsar vår behandling av de uppgifterna. Du kan också begära att vi inte ska behandla dina uppgifter under tiden som vi kontrollerar detta, eller under tiden vi kontrollerar om du har rätt att invända mot viss behandling.
- Rätt att invända
Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som baseras på en intresseavvägning. Om vi inte kan visa att det finns tvingande och berättigade skäl för behandlingen, måste vi upphöra med den. Om du invänder mot att få direktmarknadsföring från oss kommer vi att upphöra med att skicka sådan kommunikation.
- Rättigheter när beslut fattas automatiskt
Du har rätt att invända mot ett automatiserat beslut om beslutet innebär rättsliga följder eller utgör ett beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig.
- Rätt att flytta dina uppgifter (dataportabilitet)
Om vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla ett avtal eller med stöd av ditt samtycke har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifterna för att använda dessa på annat håll, t.ex. genom att få en kopia på dem i ett maskinläsbart format och överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig.
- Återkallelse av samtycke
I det fall du har lämnat samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter genom att kontakta oss enligt kontaktinformationen angiven ovan.
- Rätt att inge klagomål till en tillsynsmyndighet
Du har rätt att framföra klagomål hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är en myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer GDPR-lagstiftningen. IMY:s webbsida hittar du här: https://www.imy.se/
2. Insamling av personuppgifter
Vi kan komma att samla in nedan uppgifter om dig bland annat när vi tillhandahåller våra tjänster och för att kommunicera med dig eller för att följa lag.
De personuppgifter vi samlar in om dig kan inkludera namn och kontaktinformation (såsom adress, e-postadress, telefonnummer). För dig som genomför köp via förmånsportaler, eller vid företagsmassage, kan även andra uppgifter (såsom födelsedatum och anställnings nr) som din arbetsgivare har lämnat om dig, eller som du själv lämnat till sådan tredje part, komma att behandlas.
För dig som genomför köp via vår webbshop hanteras personuppgifter även i samband med betalningen. Detta omfattar till exempel betalningsinformation och orderdata som behövs för att genomföra transaktionen på ett säkert sätt.
För dig som samarbetspartner/leverantör kan vi även komma att samla in företagsinformation och eventuell publicerad information som du själv tillhandahållit (t.ex. bilder, presentationstext), hemsida och andra uppgifter som är nödvändiga för att underlätta affärsrelationen.
Vi samlar även in information om hur vår webb-app används. Informationen kan omfatta tekniska uppgifter om enheten, användarbeteende på webbplatsen och geografisk information på stadsnivå. Uppgifterna används endast i aggregerad form på gruppnivå.
3. Ändamål med behandlingen
Vi behandlar personuppgifter endast för särskilda och berättigade ändamål. Nedan beskrivs de huvudsakliga ändamål för vilka vi kan komma att behandla dina personuppgifter:
- Kommunicera med dig och för att du ska kunna kommunicera med oss
- Ingå och fullgöra avtal med dig
- Genomföra betalning
- Hantera och administrera dina ärenden hos oss
- Administrera betalningar
- Uppfylla våra skyldigheter enligt lag
- Utföra kvalitetssäkring
- Utföra och förbättra våra tjänster
- Granska och analysera användningen av våra tjänster. Du har alltid rätt att invända mot sådan behandling.
- Etablera nya affärsrelationer med leverantörer/samarbetspartners samt skicka erbjudanden och information om våra produkter och tjänster. Om du invänder mot behandling för marknadsförings- eller affärsetableringsändamål, sparar vi dina kontaktuppgifter i en intern spärrlista för att säkerställa att du inte kontaktas igen.
- Förstå hur vår webb-app används för att kunna förbättra användarvänlighet och funktionalitet
- Hantera ansökningar och för att genomföra rekryteringsprocesser.
4. Rättslig grund
Vi stödjer oss på olika rättsliga grunder beroende på vilket ändamål vi har för att behandla dina uppgifter. Behandlingen av dina personuppgifter sker med följande rättsliga grunder:
- Avtal – när behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra avtal med dig, t.ex. för att leverera våra tjänster eller för administrering av en beställning, betalning eller övriga ärenden.
- Rättslig förpliktelse – när vi är skyldiga att behandla personuppgifter enligt lag som är tillämplig på vår verksamhet eller på de tjänster vi tillhandahåller i vår verksamhet.
- Intresseavvägning – när vi bedömt att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter, t.ex. för att granska och analysera användningen av våra tjänster eller etablera nya affärsrelationer med leverantörer/samarbetspartners samt skicka erbjudanden och information om våra produkter och tjänster. Du har alltid rätt att invända mot sådan behandling.
- Samtycke – i de fall vi inte kan stödja oss på intresseavvägning använder vi oss av samtycke till exempel vid marknadsföring som innebär att vi skickar erbjudanden och information om våra produkter och tjänster.
5. Delning av personuppgifter
Vi delar endast dina personuppgifter med tredje parter i den utsträckning det är nödvändigt för att tillhandahålla våra tjänster till dig eller om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Vi vidtar lämpliga åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas när de delas med tredje parter.
Om Hälsoresurs behandling av dina personuppgifter innebär att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från EU-kommissionen om att landet säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas, exempelvis genom standardavtalsklausuler framtagna av EU-kommissionen.
6. Lagringstid och radering av personuppgifter
Vi lagrar inte dina personuppgifter under längre tid än för vad som är nödvändigt med hänsyn till de ändamål som uppgifterna samlades in för och vi kommer i övrigt att radera personuppgifterna på så sätt som följer av tillämplig lagstiftning.
7. Informationssäkerhet
Säkerheten för personuppgifter är viktig för Hälsoresurs. Vi säkerställer att lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder vidtas för att skydda personuppgifter hela tiden och vi följer allmänt accepterade standarder och ramverk för att skydda personuppgifter. Det innebär t.ex. att personuppgifter skyddas mot obehörig åtkomst, ändringar eller förstörelse.
8.Ändringar i integritetspolicyn
Vi förbehåller oss rätten att ändra denna integritetspolicy när som helst. Eventuella ändringar kommer att publiceras på vår webbplats och träder i kraft omedelbart efter publicering.
För information om hur vi använder cookies se vår cookiepolicy.
Vi förbinder oss att följa denna integritetspolicy och att kontinuerligt granska och förbättra våra rutiner för att säkerställa att vi lever upp till GDPR:s krav. Tack för att du väljer Hälsoresurs!
Denna integritetspolicy uppdaterades senast den 22 augusti 2025.