Kundbemötande för dig som massörer

Kundbemötande för dig som massör

När en kund kommer till dig på massage, är det några delar utöver själva behandlingen som kan vara bra att tänka på. Alla kunder är inte vana vid att gå på massage och här är det viktigt att du förmedlar trygghet genom att vara tydlig och lyhörd mot din kund. I detta blogginlägg vill vi tipsa och påminna om några delar som kan vara bra att ha med sig, i mötet med din kund.

Tänk på:

  • Att vara tydlig mot din kund
  • Stäm av trycket under behandlingens gång
  • Var lyhörd för nivån av prat
  • Torka av oljan efteråt
  • Håll avstämningen kort
  • Erbjud vatten

Tydlighet

Många kunder kan vara ovana vid att gå på massage, för vissa kanske det till och med är första gången. Tänk på att vara tydlig med vad din kund ska klä av sig och vad den kan behålla på. Gå gärna ut ur rummet under tiden som av- och påklädning sker. Kommunicera också vilka delar av kroppen som kommer behandlas under massagen.

Stäm av tryck

Vissa kunder vill ha en mer behandlande massage med ett djupare tryck, medan andra mest är ute efter en avkopplande stund och en avslappnande massage. Uppmuntra kunden att ge feedback under behandlingen och fråga om det känns bra. Ställ gärna frågor som: Är trycket lagom hårt? Gör det ont någonstans?

Lyhördhet

Glöm inte att känna in hur mycket kunden vill prata under sin behandling. Vissa kunder vill prata av sig, medan andra bara vill ha det lugnt och tyst, slappna av och fokusera på massagen. Känn av din kund, det är han eller hon som ska styra nivån på prat under massagens gång.

Torka av oljan

Massage utan olja är inte skönt, men glöm inte att torka av oljan efteråt så inte kunden känner sig kladdig eller får fläckar på sina kläder. Om du exempelvis ska massera hårbotten kan det vara bra att stämma av innan så kunden är okej med att få olja i håret.

Håll avstämningen kort

Tänk på att försöka hålla konsultationen innan behandlingen kort så kunden får ut så mycket som möjligt av sin massage. Tänk också på att hålla tiden, kunden kanske har ett annat möte att hinna till efter sin behandling.

Erbjud vatten

Glöm inte att erbjuda din kund vatten efter sin behandling. Om du inte har möjlighet att erbjuda vatten, så påminn ändå kunden om att dricka något efter massagen. Ge också kunden någon minut att återhämta sig efteråt och klä på sig i lugn och ro.

Behöver du fler kunder till din massagemottagning? Gör en intresseanmälan på vår hemsida om att samarbeta med oss, så hör vi av oss till dig.

Varför är tydlighet viktigt när en kund kommer för massage?

Tydlighet är viktigt för att kunden ska känna sig trygg och förstå vad som förväntas. Detta inkluderar att informera kunden om vilka kläder som ska tas av, vilka delar av kroppen som kommer att behandlas.

Hur stämmer jag av trycket under massagen?

Under behandlingen bör du uppmuntra kunden att ge feedback om trycket. Fråga om trycket känns lagom hårt eller om det gör ont någonstans. Detta hjälper dig att anpassa behandlingen efter kundens behov och önskemål.

Varför är det viktigt att torka av oljan efter massagen?

Att torka av oljan efter massagen förhindrar att kunden känner sig kladdig eller får fläckar på sina kläder. Om du planerar att massera hårbotten, stäm av med kunden om de är okej med att få olja i håret.

Varför är det viktigt att erbjuda vatten efter massagen?

Erbjud vatten efter massagen för att hjälpa kunden att återhämta sig. Vatten hjälper till att spola ut toxiner som frigörs under massagen och förebygger uttorkning. Om du inte kan erbjuda vatten, påminn kunden om att dricka något efter behandlingen.

Hur kan jag förmedla trygghet till en ny kund?

Förmedla trygghet genom att vara tydlig med vad behandlingen innebär, lyssna på kundens behov och frågor, och skapa en lugn och professionell miljö. Visa att du respekterar kundens gränser och önskemål.



Relaterade inlägg